dinsdag 4 januari 2011

Man with a camera door Dziga Vertov



Man with a camera (1929), ook 'The Man with the Movie Camera', 'The Man with a Camera' of 'Living Russia' genoemd, is een documentaire door de Russische visionair en experimentalist Dziga Vertov en werd  geëditeerd door zijn echtgenote Elizaveta Svilova.

De documentaire heeft geen scenario of acteurs en toont het dagelijks leven, van zonsopgang tot zonsondergang, van Sovjetburgers in Moskou, Kiev en Odessa. Man with a camera is in feite een gedurfd, cinematografisch experiment waarin een man met een camera doorheen drie steden rijdt of wandelt en het dagelijks leven filmt op allerlei manieren en invalshoeken.

Vertov maakte met zijn film een belangrijk stuk filmgeschiedenis door zijn gebruik van een grote variatie aan cinematische technieken zoals overlappingen, terugloop, een gevarieerd montageritme, split screens, fast/slow/stop motion, jump cuts, dubbele belichting, etc...

De films van Vertov werden in zijn tijd, de opkomst en uitbouw van het communisme, als te intellectueel en te complex bestempeld. De visionair had hier onderstaand antwoord op:

"Our eyes see very little and very badly – so people dreamed up the microscope to let them see invisible phenomena; they invented the telescope…now they have perfected the cinecamera to penetrate more deeply into he visible world, to explore and record visual phenomena so that what is happening now, which will have to be taken account of in the future, is not forgotten."
(Dziga Vertov)

In het uitstekende essay van Winnie de Keizer worden Man with a camera, de figuur Dziga Vertov en ook de filmtheoretische concepten uit zijn tijd op een diepgaande manier onderzocht. Het essay is online beschikbaar.

Man with a camera (1929) - 68min. - door Dziga Vertov

Meer info:
essay Winnie de Keizer, Wikipedia artikel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten